Objection Handling

HANDLING OBJECTIONS
In Sales

Hari ni nak kongsi sedikit kaedah handle
 objections dalam sales. Teknik ni saya belajar sekitar tahun 1999 dari sebuah syarikat yang bernama Grolier.

Banyak sales reps, tersangkut apabila bab menangani penolakan dari kastemer. Mereka mahir menerangkan pasal produk tetapi tidak mahir menangani penolakan.

Ada beberapa sebab customer memberi penolakan :

1. Mereka tidak jelas apa yang kita beritahu
2. Mereka nak tahu lebih info
3. Mereka cuba mendapatkan tawaran terbaik
4. Mereka tidak berminat dengan produk kita (kelemahan sewaktu membuat qualifying question)

Apakah penolakan yang biasa
1. Nak diskaun
2. Nak compare tempat lain
3. Nak fikir dahulu
4. Nak tunggu akhir bulan/gaji
5. Nak tanya suami/isteri
6. Harga Mahal
7. Nak kaji dahulu
dan beberapa lagi...

Okey sekarang kita nak handle objections... kita mesti tahu langkah...

teknik ini di panggil S.A.R.S
Step 1 : Smile (Senyum)
Step 2 : Agree (Setuju)
Step 3 : Re Explain
Step 4 : Sales

Contoh Penolakan : NAK DISKAUN

C : Boleh dapat diskaun lagi tak?
S :
[Smile] 😀 

[Agree] Ya Tuan kami setuju dengan Tuan, tidak di nafikan memang ramai kastemer kita nak diskaun.

[Re Explain] Tetapi harga yang kami tawarkan sebenarnya harga yang sudah diberi diskaun dari harga asal. Harga sebenar adalah RMXX dan diskaun sekarang adalah RMXX. Diskaun sebanyak 40% dari harga asal.

Kalau Tuan tak dapatkan sekarang mungkin harga akan kembali ke harga normal tak lama lagi.

[Sales] Jadi, boleh saya sahkan tempahan atau belian tuan sebanyak X unit?

Sentiasa Gunakan IMPULSE

1. Fear of Loss
2. Indifference
3. Scarcity
4. Greediness
5. 3 Party Story.


Sekian Perkongsian
Sumber : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10213253698909453&id=1006124760
Powered by Blogger.